Τηλ 210-5222864 - 210-5222813  e-mail : info@ssem.gr - 3ης Σεπτεμβρίου 8 /104 31 Αθήνα - 7ος όροφος

home image

19.11.2008 - αναφορικά με τις αυξήσεις ετών 2007 και 2008

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:

ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ,    κα ΦΑΝΝΗ – ΠΑΛΛΗ  ΠΕΤΡΑΛΙΑ
ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, Κa.  ΚΑΛΑΤΖΑΚΟΥ ΣΟΦΙΑ
Κον ΜΑΜΜΩΝΑ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ, ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

Α.Π. 2210       Αθήνα 19/11/2008

ΠΡΟΣ
ΙΚΑ ΕΤΑΜ
Δ/ΝΣΗ ΠΑΡΟΧΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΣΥΓΧ/ΝΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ
(Yπ’ όψιν κας ΜΑΡΙΑΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ)

ΘΕΜΑ: Έγγραφό σας Α.Π. 1/24.10.08 προς το μέλος του Συλλόγου μας κου Στ. Λίπαρου αναφορικά με τις αυξήσεις ετών 2007 και 2008.
1.    Το περιεχόμενο του ως άνω εγγράφου σας κινείται στη γραμμή των εγκυκλίων Νο 53/1.9.06 του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και της                    Φ 20203/593/17.7.06 του Υπουργείου Απασχόλησης, σύμφωνα με τις οποίες οι μεν συνταξιούχοι του ΤΕΑΠΕΤΕ μέχρι 18/4/06 εντάσσονται στο συνολό τους στο ΕΤΕΑΜ ανεξαρτήτως του αν είναι ή όχι δικαιούχοι παροχών προσυνταξιοδότησης, οι δε συνταξιοδοτούμενοι μετά την ημερομηνία αυτή στο ΕΤΑΤ.  Ανάλογη υπήρξε και η κατανομή του κόστους ένταξης που βαρύνει τις υπόχρεες Τράπεζες (Εμπορική και Πειραιώς) βάσει των οδηγιών του συναρμοδίου Υπουργείου Οικονομίας, προς  την εταιρεία  εκπόνησης  της ειδικής οικονομικής μελέτης.
2.    Όπως κατ’ επανάληψη τονίσαμε και στην υπηρεσία σας και στο Υπουργείο Απασχόλησης, η ερμηνευτική εκδοχή των εγκυκλίων προσκρούει  στην ειδικότερη διάταξη  του άρθρου  61 υπό στοιχ. β΄ ν.3371/05 η οποία καθιστά αρμόδιο φορέα καταβολής των ποσών προσυνταξιοδότησης  το ΕΤΑΤ και όχι το ΕΤΕΑΜ που ο καταστατικός σκοπός του είναι η χορήγηση επικουρικής σύνταξης, αποκλειστικά. Τούτο προκύπτει ευθέως και από την εισηγητική έκθεση του   ν. 3371/05 όπου στη σελίδα 5 ο νομοθέτης  αναφερόμενος στη διάταξη της παρ.6 άρθρου 58 του νόμου αποσαφηνίζει  ότι στους ήδη συνταξιούχους επικουρικών ταμείων καταβάλλεται από το ΕΤΕΑΜ η επικουρική σύνταξη μόνο.
Επίσης προσκρούει στη βασική αρχή που διέπει το ΕΤΕΑΜ ότι η απονομή σύνταξης απ’ αυτό λόγω γήρατος, αναπηρίας  και θανάτου προϋποθέτει την προηγούμενη θεμελίωση δικαιώματος για την ίδια αιτία σε φορέα κύριας ασφάλισης    (αρθρ. 29 παρ.2 ν. 1759/88) όρος που δεν συντρέχει στη περίπτωση της προσυνταξιοδότησης, ακριβώς, επειδή λείπουν οι προϋποθέσεις  (ηλικία, χρόνος ασφάλισης) για τη θεμελίωση δικαιώματος σύνταξης σε κύριο φορέα. 
3.    Απόρροια της κατάφωρα εσφαλμένης ερμηνείας,  όπως ήδη τονίσαμε,  η εκχώρηση του    κόστους ένταξης   στο ΕΤΕΑΜ που καλύπτει το ποσό της συνολικής σύνταξης για όλους αδιακρίτως  τους μέχρι 18/4/06 συνταξιούχους. Παράλληλα, όμως, από τις ως άνω εγκυκλίους ορίζεται ότι κάθε μεταβολή στα δεδομένα συνταξιοδότησης θα κρίνεται με τις διατάξεις του ΕΤΕΑΜ.  Δηλαδή η σύνταξη των δικαιούχων θα καταβάλλεται όπως αυτή διαμορφώθηκε, βάσει του καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ, κατά το χρόνο ένταξης στο νέο καθεστώς, οι μεταβολές της όμως θα υπόκεινται στις διατάξεις της νομοθεσίας του ΕΤΕΑΜ.
Μία τέτοια ρύθμιση που προσδίδει δισυπόστατο χαρακτήρα στον αμιγώς επικουρικό αυτό  φορέα, δεν προβλέπεται από το νόμο, είναι αυθαίρετη  και απαράδεκτη λογικά και νομικά.
Η εφαρμογή της αποβαίνει σε βάρος των συνταξιούχων  και σε όφελος του ΕΤΕΑΜ αφού αυτό ενώ  εισπράττει το συνολικό κόστος ένταξης βάσει του καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ, θα αποδίδει στους δικαιούχους τα σημαντικώς κατώτερα ποσά  της δικής του νομοθεσίας.
4.    Η Δ/νση παροχών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εγκλωβισμένη στις υπηρεσιακού χαρακτήρα ερμηνευτικές εγκυκλίους αξιώνει (προς το παρόν) τον υπολογισμό των αυξήσεων, των κατωτάτων ορίων  συντάξεων και του επιδόματος απολύτου αναπηρίας,την καταβολή  των επιδομάτων γάμου, τέκνων κ.α.  σύμφωνα με τη νομοθεσία του ΕΤΕΑΜ  κατά παράβαση του νόμου η ισχύς του οποίου, ως γνωστόν, είναι απόλυτη έναντι των εγκυκλίων που δεν αποτελούν πηγή δικαίου, ούτε έχουν δεσμευτικό χαρακτήρα για τον εφαρμοστή του νόμου, πολύ  περισσότερο όταν το περιεχόμενό τους αντίκειται προς τις διατάξεις που υποτίθεται ότι ερμηνεύουν.
5.      Ειδικά για τις αυξήσεις των συντάξεων που η καταβολή τους εκκρεμεί από το έτος 2007  (παγκόσμια πρωτοτυπία αυτή), η προβαλλόμενη αιτιολογία ότι αυτές διέπονται από τη νομοθεσία του ΕΤΕΑΜ είναι έωλη και προσχηματική. Αγνοεί σκόπιμα το γεγονός που προαναφέραμε, ότι στο ΕΤΕΑΜ αποδόθηκε εξ’ ολοκλήρου   το κόστος ένταξης που αφορά τις παροχές του ΤΕΑΠΕΤΕ όπως αυτές ορίζονται στο καταστατικό του, συνεπώς  αποδόθηκαν και τα ποσά των αυξήσεων τα οποία στον εν λόγω φορέα υπολογίζονται επί της συνολικής σύνταξης  αντί της βασικής που ισχύει στο ΕΤΕΑΜ. Το γεγονός αυτό εντέχνως αποσιωπάται καίτοι είναι καίριας σημασίας αφού η εκχώρηση στο ΕΤΕΑΜ του συνολικού κόστους ένταξης  αποκλείει σύμφωνα με τις εγκυκλίους, την εφαρμογή της διάταξης του αρθρ. 61 υπό στοιχ. α΄ η οποία προβλέπει τη συμπλήρωση από το ΕΤΑΤ  των παροχών του ΕΤΕΑΜ μέχρι του ποσού των αντιστοίχων παροχών του ΤΕΑΠΕΤΕ (πρόσθετη απόδειξη ότι κατά τον νόμο το ΕΤΕΑΜ παρέχει μόνο Επικουρική σύνταξη όπως τούτο, άλλωστε, ορίζει το καταστατικό του). Πρόκειται  για τη διάταξη που κατοχυρώνει την ισχύ και εφαρμογή  του καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ στους συνταξιούχους που ασφαλίστηκαν, σε κύριο φορέα μέχρι 31/12/1992, ανεξαρτήτως του αν αποχώρησαν από την ενεργό υπηρεσία πριν ή μετά την 18/4/2006.
Εφόσον, λοιπόν, το ΕΤΕΑΜ εισπράττει το συνολικό κόστος ένταξης, υποκαθιστώντας το ΕΤΑΤ στην αρμοδιότητά του συμπλήρωσης της σύνταξης, υποχρεούται να καταβάλλει στους δικαιούχους σε κάθε περίπτωση, τη συνολική σύνταξη του ΤΕΑΠΕΤΕ όπως θα την κατέβαλλε το ίδιο αν δεν του είχε αφαιρεθεί η σχετική δυνατότητα. Αυτή είναι η μία λύση που μπορεί να εφαρμοσθεί αν η Υπηρεσία σας επιμένει στην ορθότητα της είσπραξης από το ΕΤΕΑΜ του συνολικού κόστους ένταξης. Η άλλη  λύση που εναρμονίζεται πλήρως με το νόμο είναι να καταβάλλει μεν το ΕΤΕΑΜ   τις παροχές της δικής του νομοθεσίας με παράλληλη, όμως, συμπλήρωσή τους από το ΕΤΑΤ όπως προβλέπει, ειδικότερα, το ως άνω άρθρο 61 υπό στοιχ. α΄ του νόμου 3371/05 και όπως τούτο ισχύει και εφαρμόζεται στους συνταξιοδοτούμενους μετά την 18/4/06. Στην περίπτωση αυτή τα συναρμόδια Υπουργεία θα έχουν να ρυθμίσουν μόνο   το θέμα της μεταφοράς από το ΕΤΕΑΜ στο ΕΤΑΤ  του αναγκαιούντος  ποσού για την πληρωμή του τμήματος των συντάξεων που του αναλογεί. Εν πάση περιπτώσει αυτό που δεν μπορεί να συνεχισθεί είναι το σημερινό απαράδεκτο καθεστώς το οποίο οδήγησε στη δημιουργία συνταξιούχων δύο ταχυτήτων, χωρίς να συντρέχει προς τούτο νόμιμος λόγος.
Απευθυνόμενοι στο ΕΤΑΤ προς το οποίο κοινοποιείται το παρόν  σε συνδυασμό με το έγγραφό μας  Α.Π. 2204/29.9.08, διατυπώνουμε τη γνώμη ότι η συμβολή του θα ήταν σημαντική αν κινούνταν προς την ίδια ως άνω κατεύθυνση, νομιμοποιούμενο στη σχετική ενέργειά του εκ του λόγου ότι αρμοδιότητες που του ανήκουν από το νόμο, εκχωρήθηκαν με τις εγκυκλίους  στο ΕΤΕΑΜ   με παράλληλη απόδοση σ’ αυτό του συνολικού κόστους ένταξης.
6.    Σχετικά με τη «λύση» που αναφέρετε στη τελευταία παράγραφο του εγγράφου σας, προβάλλοντάς την μάλιστα ως μοναδική, έχουμε να παρατηρήσουμε ότι ουσιαστικά προτείνετε στο μέλος του Συλλόγου μας να αποδεχθεί ως νόμιμες τις αυξήσεις του ΕΤΕΑΜ, να τις εισπράξει αναδρομικά και έτσι να παραιτηθεί εμμέσως από το δικαίωμα δικαστικής διεκδίκησης  του πραγματικού και αληθούς ποσού τους που προκύπτει από τον υπολογισμό τους επί της συνολικής σύνταξης του ΤΕΑΠΕΤΕ. Συνεπώς η προτεινόμενη «λύση» ούτε καθαρή είναι, ούτε έχει υπέρ αυτής το στοιχείο της νομιμότητας, αλλά ούτε και αγαθή προαίρεση από την πλευρά σας εκφράζει.
Τέλος, δεν μπορεί να μη σχολιαστεί αρνητικά  το γεγονός    ότι στην αίτηση του μέλους μας απαντήσατε ύστερα από …… 10 μήνες (!!)  δείγμα του «αμέριστου ενδιαφέροντος» της υπηρεσία σας για τα προβλήματα των μελών μας που η δημιουργία τους δεν οφείλεται, βέβαια, σε δική τους υπαιτιότητα. Δείγμα του ενδιαφέροντός σας αλλά και μέτρο του σεβασμού από την πλευρά σας των δικαιωμάτων των μελών μας.


Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος                                      Ο Γεν. Γραμματέας
Εμ. Βογιατζάκης                                          Γ. Καραμέτος