Τηλ 210-5222864 - 210-5222813  e-mail : info@ssem.gr - 3ης Σεπτεμβρίου 8 /104 31 Αθήνα - 7ος όροφος

home image

18.05.2009 - προς Κον Υφυπουργό Γ. Κοντογιάννη

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
ΕΤΑΤ - ΟΣΤΟΕ

Αθήνα 18/5/2009
Α.Π. 2233

 

ΠΡΟΣ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Κον Υφυπουργό Γ. Κοντογιάννη

Έγγραφό σας 90022/5442/302/20.3.09
Προς τμήμα ερωτήσεων της Βουλής
Κύριε Υφυπουργέ,
Σχετικά με τo ως άνω έγγραφό σας που κοινοποιήσατε και στο Σύλλογό μας, σας αναφέρουμε τα εξής:
1.    Οι υπηρεσίες του Υπουργείου σας  εμμένουν σε θέσεις και απόψεις που κατ’ επανάληψη αντικρούσαμε με τεκμηριωμένα επιχειρήματα, τη βασιμότητα των οποίων ούτε αρνήθηκαν ούτε καν αμφισβήτησαν  απλώς και μόνο τα παράκαμψαν αφήνοντάς τα αναπάντητα.
2.    Συγκεκριμένα, οι υπηρεσίες σας αποφεύγουν συστηματικά να απαντήσουν στους λόγους  που προβάλλουμε σχετικά με την κατάφωρα εσφαλμένη ερμηνεία της παρ. 6 αρθρ. 58 ν. 3371/05. Βάσει δε της ερμηνείας αυτής οι μέχρι 18.4.06 δικαιούχοι σύνταξης εντάσσονται στο ΕΤΕΑΜ με παραχώρηση σ’ αυτό του συνολικού κόστους ένταξης,  αδιακρίτως του αν έχουν θεμελιώσει το δικαίωμά τους σε κύριο φορέα  ή τελούν υπό καθεστώς προσυνταξιοδότησης, δηλ. έχουν καταστεί συνταξιούχοι σε όριο ηλικίας μικρότερο του ισχύοντος  στο φορέα  κύριας  ασφάλισής  τους,  κατά τα ειδικότερον οριζόμενα από τις  διατάξεις του καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ. Παράλληλα οι υπηρεσίες σας  συνεχίζουν  να παραπληροφορούν τους βουλευτές που κατά καιρούς υπέβαλαν σχετικές ερωτήσεις όπως κάνουν και τώρα με το προαναφερθέν έγγραφο 90022/5442/302. Και αποτελούν παραπληροφόρηση  τα διαλαμβανόμενα  στο έγγραφο αυτό, συνάμα δε και προσπάθεια κάλυψης της Δ/νσης παροχών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ για τις λογικά και νομικά αβάσιμες αξιώσεις της, όπως  α) η αξίωση παράδοσης στο ΕΤΕΑΜ των φακέλων και του αρχείου  συνταξιούχων του ΤΕΑΠΕΤΕ για να καταστεί, δήθεν, εφικτή η καταβολή των αυξήσεων στις συντάξεις των ετών 2007/2008. β) Η αξίωση  υπαγωγής των συνταξιούχων στο σύστημα πληρωμών του ΕΤΕΑΜ για να επιτευχθεί η «καταβολή των συντάξεων σύμφωνα με τις διατάξεις του φορέα αυτού» (εγγρ. αρ. 202/3.6.08), επιδίωξη που κατατείνει στη μείωση  των συντάξεων με την καταβολή των υποδεέστερων παροχών του εν λόγω φορέα. Τούτο, άλλωστε, ομολογείται ευθέως και με το προγενέστερο έγγραφο    αρ. 78/14.11.06 προς το Υπουργείο σας  στο οποίο  αναφέρεται ότι η «μη παράδοση των φακέλων ματαίωσε μεταβολές  που έπρεπε να γίνουν σύμφωνα, πλέον, με τη νομοθεσία του ΕΤΕΑΜ στα ποσά   συντάξεων των συνταξιούχων». Απροκάλυπτη η πρόθεση  μείωσης ΗΔΗ καταβαλλομένων συντάξεων για την προσαρμογή τους στα επίπεδα του φορέα αυτού, σημαντικώς κατώτερα των αντίστοιχων  του ΤΕΑΠΕΤΕ.
Είναι προφανές ότι η μη χορήγηση των αυξήσεων αποτελεί μέσον πίεσης για την παράδοση των φακέλων, αναγκαία προϋπόθεση  για την υπαγωγή στο καθεστώς των υποβαθμισμένων παροχών του ΕΤΕΑΜ. Ως δικαιολογητικός λόγος της υπαγωγής προβάλλεται   η διάταξη της παρ. 1 αρθρ. 58,   ν. 3371/05 αλλά η επίκληση της διάταξης αυτής είναι προσχηματική και καταχρηστική. Η Δ/νση παροχών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ γνωρίζει  από τις ερμηνευτικές εγκυκλίους ότι για τους μέχρι 18.4.06 συνταξιούχους αποδόθηκε στο ΕΤΕΑΜ το συνολικό κόστος ένταξης που υπολογίσθηκε με τις διατάξεις  του ΤΕΑΠΕΤΕ, βάσει της ειδικής οικονομικής μελέτης. Συνεπώς οι συνταξιούχοι της κατηγορίας αυτής δικαιούνται τις παροχές του φορέα τούτου κι όχι του ΕΤΕΑΜ η νομοθεσία του οποίου έχει εφαρμογή στους μετά την 18.4.06 συνταξιούχους,  επειδή γι’ αυτούς το κόστος ένταξης κατανεμήθηκε μεταξύ του ΕΤΕΑΜ και του ΕΤΑΤ.    Λόγος για τον οποίο ο δεύτερος αυτός φορέας σύμφωνα με τη διάταξη του αρθρ. 61 στοιχ. α΄ του ν. 3371/05, συμπληρώνει τη σύνταξη που χορηγεί το ΕΤΕΑΜ μέχρι του ποσού της συνολικής σύνταξης του ΤΕΑΠΕΤΕ την οποία ο νομοθέτης κατέστησε υποχρεωτικό πλαίσιο παροχών, σε εφαρμογή της αρχής  της μη προσβολής των κεκτημένων ασφαλιστικών δικαιωμάτων, μεταξύ των οποίων και το δικαίωμα επί των παροχών του ΤΕΑΠΕΤΕ  όπως αυτές ορίζονται στο καταστατικό του.
Η σύζευξη ετερογενών ρυθμίσεων ασύμβατων μεταξύ τους, αποτελεί εκτρωματική σύλληψη που δεν θάλπεται από το νομοθέτη και ως εκ τούτου δεν στηρίζεται  σε καμία διάταξη του ν. 3371/05 η  επινόηση των συντακτών των ερμηνευτικών εγκυκλίων σύμφωνα με την οποία  η μεν καταβολή της συνολικής σύνταξης να γίνεται,  βάσει του καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ, οι δε περαιτέρω μεταβολές της να κρίνονται βάσει της νομοθεσίας του ΕΤΕΑΜ.
3.    Στο επίμαχο και χρονίζον ζήτημα των αυξήσεων των συντάξεων οι υπηρεσίες σας προβάλλουν τον ισχυρισμό – ταυτόσημο με τον αντίστοιχο της Δ/νσης παροχών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – ότι ο υπολογισμός τους γίνεται επί της βασικής σύνταξης του ΕΤΕΑΜ  χωρίς τα επιδόματα που κατέβαλε το ΤΕΑΠΕΤΕ. Αλλά ο ισχυρισμός αυτός είναι ασύστατος ενόψει του ότι οι αυξήσεις του ΕΤΕΑΜ ορίζονται από τα άρθρα 66  ν.2084/92 και 19 παρ.2 ν. 2606/98 που ενσωματώθηκαν από της ισχύος  τους, στο άρθρο 7 του καταστατικού του στο οποίο εμμέσως παραπέμπει η διάταξη της παρ.7 αρθρ.58 ν. 3371/05 ορίζουσα  ότι οι χορηγούμενες συντάξεις (στους ενταχθέντες συνταξιούχους) ακολουθούν τις αυξήσεις των συντάξεων του φορέα αυτού. Στην προκειμένη περίπτωση χορηγούμενη σύνταξη είναι η συνολική σύνταξη του ΤΕΑΠΕΤΕ όπως αυτή αναγράφεται στα εκκαθαριστικά – ενημερωτικά σημειώματα που αποστέλλονται κάθε μήνα στους δικαιούχους.  Συνεπώς η συνολική σύνταξη,  δεν μπορεί να αναιρεθεί ως  βάση υπολογισμού των αυξήσεων,  ούτε να  υποκατασταθεί  από  τη βασική σύνταξη του ΕΤΕΑΜ επί  του ποσού της οποίας υπολογίζονται οι αυξήσεις της σύνταξης μόνον αυτών που πράγματι τη λαμβάνουν.
Αστόχως δε και αλυσιτελώς επικαλούνται οι υπηρεσίες σας την αρχή της ίσης μεταχείρισης που ισχύει και εφαρμόζεται όταν όμοιες περιπτώσεις αντιμετωπίζονται κατά τρόπο διαφορετικό (άνισο), προϋπόθεση μη συντρέχουσα εν προκειμένω αφού οι χορηγούμενες συντάξεις στους λοιπούς συνταξιούχους του ΕΤΕΑΜ διαφέρουν κατά ποσό από εκείνες των συνταξιούχων του ΤΕΑΠΕΤΕ. Αντίθετα η αρχή αυτή παραβιάζεται όταν επί ανομοίων περιπτώσεων – όπως εδώ – επιχειρείται η ισοπεδωτική ταύτισή τους, με την υπαγωγή του «μείζονος στο έλασσον» που εν προκειμένω εκφράζει  η αξίωση υπολογισμού των αυξήσεων όχι επί της πράγματι χορηγούμενης σύνταξης  όπως ορίζει ο νόμος, αλλά επί της σημαντικά κατώτερης σύνταξης του ΕΤΕΑΜ δηλ. επί πλασματικού ποσού ασχέτου προς το λαμβανόμενο από τους δικαιούχους.
4.    Πέραν τούτων, ειδικά για το έτος 2007 τίθεται θέμα εφαρμογής της διετούς διάρκειας   κλαδικής ΣΣΕ οι αυξήσεις  και λοιπές  παροχές της οποίας χορηγήθηκαν μόνο για το έτος 2006 καίτοι αυτή ως ενιαίο και αδιάσπαστο σύνολο ρυθμίσεων δέσμευε το ΕΤΕΑΜ για όλο το χρόνο ισχύος της. Η μερική  εφαρμογή της, βάσει του υπ. αριθμ. 94/9.1.07 εγγράφου της Δ/νσης παροχών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δεν καλύπτεται από την διάταξη της παρ.1 του προαναφερθέντος άρθρο 58 στην οποία εμμέσως παραπέμπει η Δ/νση παροχών, ορίζοντας με το ως άνω έγγραφο της, αυθαίρετα και αναιτιολόγητα ότι οι αυξήσεις του 2007 θα δοθούν σύμφωνα με την εισοδηματική πολιτική. Η διάταξη του άρθρου 58 ίσχυε και το 2006 αν αυτή, λοιπόν, αποτελούσε τη νομιμοποιητική βάση εφαρμογής της εισοδηματικής πολιτικής θα  έπρεπε να καλύψει και το έτος αυτό, για το οποίο, όμως, εφαρμόστηκε η ΣΣΕ (ορθώς) όπως προβλέπει το κατ/κό του ΤΕΑΠΕΤΕ, ούτε βέβαια η κατά το έτος 2006 εφαρμογή της ΣΣΕ δύναται να θεωρηθεί ….. ως  χαριστική παροχή που δεν   επαναλήφθηκε  το επόμενο έτος. Εμφανής η ερμηνευτική παλινωδία και αντίφαση για την άρση της οποίας το Υπουργείο σας πρότεινε τη χορήγηση των αυξήσεων  του 2007 σε όλο το ποσό  της «καταβαλλομένης»  σύνταξης, μέτρο που θα ισχύσει μόνο για το έτος αυτό ενώ η Δ/νση παροχών έσπευσε να διευκρινίσει με το έγγραφό  της  ΑΠ 320/24.2.09 ότι «οι όποιες διαφορές προκύψουν κατά την εκκαθάριση (;)  θα αναζητηθούν αναδρομικά» Δηλ. ουσιαστικά προτείνεται η χορήγηση …. άτοκου δανείου σε υποκατάσταση της νόμιμης υποχρέωσης καταβολής των αυξήσεων βάσει της ΣΣΕ κατά τα προεκτεθέντα. Πέραν αυτού στην προκειμένη περίπτωση δεν λαμβάνεται υπόψη ότι η «καταβαλλομένη σύνταξη»  κατά τα οριζόμενα στο καταστατικό του ΤΕΑΠΕΤΕ, είναι η προκύπτουσα μετά την αφαίρεση από τη συνολική σύνταξη του ποσού που χορηγεί ο κύριος φορέας, με αποτέλεσμα ο υπολογισμός  των αυξήσεων να γίνεται  επί ποσού  μικροτέρου του πραγματικού, κατά παράβαση και αυτής ακόμα της υπουργικής απόφασης Φ11321/οικ. 5532/427/21.3.06 η οποία σε εφαρμογή του άρθρου66 ν. 2084/92 ορίζει ότι η κατά ποσοστό 4% αύξηση «υπολογίζεται επί του ποσού των συντάξεων όπως αυτό διαμορφώθηκε κατά την 31/12 του προηγούμενου έτους» δηλ. εν προκειμένω επί του ποσού της συνολικής σύνταξης όπως διαμορφώθηκε την 31.12.06 με τις παροχές της ΣΣΕ η οποία εφαρμόστηκε από το ΕΤΕΑΜ για το έτος αυτό σύμφωνα με τα προαναφερθέντα.
5.    Ο ίδιος περιορισμός εφαρμογής της ΣΣΕ μόνο στο έτος 2006 ίσχυσε  και για τις συντάξεις που χορηγεί το ΕΤΑΤ «ιδίω ονόματι» μεν, αλλά για λογαριασμό των ενταχθέντων σ’ αυτό  ταμείων από τις καταστατικές διατάξεις των οποίων διέπεται, κατά τα ειδικότερον οριζόμενα στο άρθ. 61 υπό στοιχεία α΄ και β΄    ν. 3371/05 ενόψει του ότι το ίδιο δεν διαθέτει καταστατικό ούτε κανονισμό παροχών.
Ο φορέας αυτός στηριζόμενος στην υπ’ αριθμ. 132/07 γνωμοδότηση του Δ΄ τμήματος του ΝΣΚ που ζήτησαν οι υπηρεσίες σας, εφάρμοσε για τις αυξήσεις των συντάξεων έτους 2007 την εισοδηματική πολιτική  όπως προβλέπει το άρθρο 66 ν. 2084/92 αντί για τη ΣΣΕ όπως ορίζει το καταστατικό του ΤΕΑΠΕΤΕ.
Το γνωμοδοτήσαν τμήμα αιτιολόγησε την κρίση του με τον ισχυρισμό ότι δεν υπάρχει καμία διάταξη στο άρθρο 61 του νόμου 3371/05 που να προβλέπει τη χορήγηση των αυξήσεων με βάση τα καταστατικά των ενταχθέντων ταμείων.
Αλλά με τον καινοφανή αυτόν ισχυρισμό καταργείται, ουσιαστικά, η κατά παραπομπή νομοθέτηση, εφαρμογή της οποίας αποτελεί η διάταξη του ως άνω άρθρου που παραπέμπει στις καταστατικές διατάξεις των οικείων ταμείων μεταξύ δε αυτών, προκειμένου για το ΤΕΑΠΕΤΕ και οι διατάξεις των άρθρων 10 α΄ και 10 δ΄ που αφορούν στις αυξήσεις και γενικότερα  στον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων και λοιπών παροχών του. Εξ’ άλλου ο προβαλλόμενος ισχυρισμός πάσχει στη λογική του βάση, διότι και αληθής υποτιθέμενος δεν οδηγεί  ούτε καν με τη μέθοδο της «εις άτοπον απαγωγής» στο συμπέρασμα ότι αφού δεν έχει εφαρμογή το καταστατικό του Ταμείου, πρέπει, αναποτρέπτως, να εφαρμοσθεί το άρθρο 66 ν. 2084/92.   
Το γνωμοδοτήσαν τμήμα αγνόησε παντελώς το καταστατικό του ΤΕΑΠΕΤΕ ως μη όφειλε, αφού το τεθέν ερώτημα αφορούσε τις εφαρμοστέες διατάξεις για τις αυξήσεις, αν δηλ. γι’ αυτές είχαν εφαρμογή οι διατάξεις του καταστατικού ή του άρθρου 66 ν. 2084/92 .   Επίσης αγνόησε το γεγονός ότι η διάταξη του άρθρου 61 στοιχ. α ν. 3371/05 ως ειδική και μεταγενέστερη κατισχύει της αντίστοιχης του ως άνω άρθρου 66 ν. 2084/92 το οποίο άλλωστε, ουδέποτε  εφαρμόστηκε στα επικουρικά ταμεία του Κλάδου χωρίς εκ του λόγου αυτού να προκληθεί δικαστική αμφισβήτηση από την πλευρά των Τραπεζών. Τα ουσιώδη αυτά στοιχεία, ληπτέα υπόψη υποχρεωτικώς για το σχηματισμό έγκυρης γνώμης ως προς την προσήκουσα απάντηση επί του τεθέντος ερωτήματος, αγνοήθηκαν στο σύνολό τους και για το λόγο αυτό η γνωμοδότηση κατέστη  απολύτως άκυρη, η δε ακυρότητά της καταλαμβάνει και την υπ. αριθμ. 71/24.7.07 απόφαση του ΕΤΑΤ καθώς και της μεταγενέστερες που στηρίχθηκαν στην γνωμοδότηση αυτή.
6.    Τέλος, ως προς το ενδεχόμενο που εξετάζουν …. εδώ και μήνες οι υπηρεσίες  σας με τις αντίστοιχες του συναρμόδιου Υπουργείου Οικονομίας, για την ένταξη στο ΕΤΑΤ όλων των μέχρι 18.4.06 συνταξιούχων μας, επισημαίνουμε την αντίφαση μεταξύ της δηλούμενης πρόθεσης και της ένθερμης υπεράσπισης με το έγγραφό σας, της ορθότητας και νομιμότητας των ρυθμίσεων των εγκυκλίων του Υπουργείου σας και του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που είναι εκ διαμέτρου αντίθετες προς τις ρυθμίσεις του ΕΤΑΤ. Πάντως από την πλευρά μας κριτήριο αποδοχής της λύσης αυτής θα αποτελέσει η εφαρμογή των διατάξεων του καταστατικού του ΤΕΑΠΕΤΕ, αν βέβαια, υλοποιηθεί η πρόθεσή σας. Σχετικά με το επίσης υπό μελέτη ενδεχόμενο, να αποτελέσει το ΕΤΑΤ τον οικείο φορέα επικουρικής ασφάλισης του συνόλου των τραπεζοϋπαλλήλων, έχουμε να παρατηρήσουμε ότι ο στόχος  αυτός ενέχει αοριστία ως προς τον τρόπο επίτευξης του. Το ΕΤΑΤ όπως είναι δομημένο από τον ιδρυτικό του νόμο, δεν μπορεί, εξ’ αντικειμένου, να αποτελέσει ενιαίο φορέα με διατάξεις κοινής εφαρμογής για όλους τους τραπεζοϋπαλλήλους, εκτός αν η ένταξη σ’ αυτό γίνει με τις καταστατικές διατάξεις των οικείων ταμείων, οπότε θα  πρόκειται, απλώς, για «συστέγαση» στον ίδιο φορέα ασφαλισμένων και συνταξιούχων κατά το πρότυπο της ένταξης επικουρικών φορέων στο ΤΑΥΤΕΚΩ βάσει του άρθρου 70 ν. 3655/08. Όμως σε μία τέτοια περίπτωση ανακύπτουν άλλα προβλήματα που η ανάλυσή τους παρέλκει εδώ, εν αναμονή και των περαιτέρω διευκρινίσεων σας, δεδομένου ότι η τροποποίηση των άρθρων 58 και 59 του ν. 3371/05 στην οποία αναφέρεσθε, καίτοι αναγκαία, δεν αρκεί για την επίτευξη του υπό μελέτη στόχου σας.

 

Με εκτίμηση
Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο Πρόεδρος                                Ο Γεν. Γραμματέας
Εμμ. Βογιατζάκης                                  Γ. Καραμέτος