Τηλ 210-5222813 - 210-5222864 info@ssem.gr

26.09.2017 Παρουσίαση Αναλογιστικής Μελέτης 19-10-2017

Εκδήλωση παρουσίασης των  αποτελεσμάτων  της αναλογιστικής μελέτης 

(για τους συνταξιοδοτηθέντες μετά την 18.4.2006) 

Πέμπτη  19 Οκτωβρίου 2017 στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής

                                                               

Αθήνα 26.9.2017

Συνάδελφοι, είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσουμε ότι την Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017 και ώρα 11:00' π.μ., σε εκδήλωση που διοργανώνει ο Σύλλογός μας στην κεντρική αίθουσα του Μεγάρου της Παλαιάς Βουλής (Πλατεία Κολοκοτρώνη, Σταδίου 13), το επιτελείο της εταιρείας Prudential Actuarial Solutions θα παρουσιάσει τα αποτελέσματα της αναλογιστικής μελέτης για τους συνταξιοδοτηθέντες μετά την 18.4.2006.

Η ανάθεση εκπόνησης της αναλογιστικής μελέτης ήταν η πρώτη απόφαση που πήρε το ΔΣ, την 19.12.2016, στην πρώτη του συνεδρίαση όταν συγκροτήθηκε σε σώμα.

 

 

Εμπόδια που συναντήσαμε στην εκπόνηση της μελέτης

Απέναντί μας είχαμε όλους όσους δεν ήθελαν να βγει ο «λογαριασμός»  και να σταλεί εκεί που πρέπει. Έκαναν ότι μπορούσαν γι αυτό, όπως η τέως πρόεδρος του ΕΤΑΤ κ. Α. Χαρίση που όχι μόνο αρνήθηκε να δώσει τα  απογραφικά στοιχεία, απαραίτητα για την εκπόνηση της αναλογιστικής, αλλά αρνήθηκε ακόμη και να  εκτελέσει Εισαγγελική Παραγγελία για χορήγηση των οικονομικών στοιχείων των συνταξιούχων.

Τόσο αυτή, όσο και ο προηγούμενος πρόεδρος κ. Ν. Φράγκος, όφειλαν να κάνουν όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για να υπάρχουν αποθεματικά στο ταμείο μας. Είχαν την υποχρέωση να ζητήσουν αυτοί την εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης και όχι να την εμποδίζουν ή να κρύβουν στα συρτάρια τους άλλες μελέτες που  εμφάνιζαν  αναλογιστικό έλλειμμα στο ταμείο  εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Τα στοιχεία που απέκρυψαν επιμελώς, αφορούσαν σε  οικονομική μελέτη του 2010, για 40 επικουρικά ταμεία σε όλη την Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και το ΤΕΑΠΕΤΕ, κατ’ εντολή της τρόικας με σκοπό την επιβολή περικοπών στις επικουρικές συντάξεις. Η μελέτη έγινε, τρόϊκα και κυβέρνηση στην πορεία την αξιοποίησαν για περικοπές επικουρικών.

Όμως οι «θεματοφύλακες» του ΕΤΑΤ-ΤΕΑΠΕΤΕ μόλις αντελήφθησαν ότι:

α) το ΤΕΑΠΕΤΕ δεν έχει καμία σχέση με τα άλλα επικουρικά ταμεία,

β) το ΤΕΑΠΕΤΕ είναι μία ιδιωτική σύμβαση που τις υποχρεώσεις τις καλύπτει η Τράπεζα και όχι ο Κρατικός Προϋπολογισμός,

γ) για το αναλογιστικό  έλλειμμα των 689 εκ. ευρώ  του ΤΕΑΠΕΤΕ, που προέβλεπε η συγκεκριμένη μελέτη, έπρεπε να στείλουν το λογαριασμό στην ALPHA Τράπεζα,

πανικόβλητοι «έθαψαν» τη μελέτη και την «ξέχασαν». Σε αγαστή συνεργασία, η συνδικαλιστική γραφειοκρατία του χώρου μας «σφύριζε αδιάφορα». Υποστήριζαν όλοι τους ότι «κάτι άκουσαν» αλλά δεν είχαν δει κάποια μελέτη.

Για την εκπόνηση της αναλογιστικής όμως, κάθε άλλο παρά αδρανείς παρέμειναν. Με κάθε τρόπο, με κωλυσιεργίες και διάφορες μεθοδεύσεις,  προσπαθούσαν να παρεμποδίσουν και να ακυρώσουν την ανάθεση εκπόνησης, για την οποία είχε ήδη ληφθεί απόφαση από το ΔΣ. Η αποφασιστική στάση  των συναδέλφων, έκοβε κάθε φορά τη φόρα τους και τους ανάγκαζε προσωρινά να υποχωρούν.

Όλοι αυτοί προσέφεραν πολύτιμες υπηρεσίες με σκοπό να μην εκπονηθεί η αναλογιστική μελέτη πριν την κατάθεση προς ψήφιση στη Βουλή του νόμου Κατρούγκαλου, τον Μάιο 2016.

Κατάφεραν, λοιπόν, να χαθεί πολύτιμος χρόνος, διότι αν είχαμε έγκαιρα τη μελέτη στα χέρια μας δεν θα είχε τολμήσει η Κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατακρεούργηση  των συντάξεών μας και να φθάσει η κατώτερη σύνταξη του ταμείου μας  στα 620 ευρώ μεικτά.

Η αναλογιστική μελέτη για το ΕΤΑΤ/ΤΕΑΠΕΤΕ είναι γεγονός

Έστω όμως και τώρα, μετά από τόσα εμπόδια, η αναλογιστική μελέτη για τους συνταξιούχους του ΕΤΑΤ, ολοκληρώθηκε. Χάριν της δικής  σας στήριξης  και δράσης, με καθοριστική τη συμμετοχή σας  στην απογραφή (3.497 απογραφέντες), έφτασε στο τέλος της η υπόθεση της αναλογιστικής μελέτης που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2015.

Το σημαντικό έργο της συλλογής των απογραφικών δεδομένων των συνταξιούχων του ΕΤΑΤ έφερε σε πέρας, σε πολύ σύντομο χρόνο, ο συνάδελφος Μάκης Λιοσάτος, αφιερώνοντας πολλές ώρες από τον προσωπικό του χρόνο για την σημαντική αυτή  συλλογική υπόθεση. Το ΔΣ αισθάνεται την υποχρέωση να τον ευχαριστήσει δημόσια για την προσφορά του και μέσω αυτής της ανακοίνωσης.

Έτσι, συνεχίζουμε τον αγώνα υπεράσπισης των ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων, ξεκινώντας με τη δημόσια παρουσίαση της αναλογιστικής μελέτης, στις 19.10.2017, στην οποία θα προσκληθούν Πολιτικά Κόμματα, Βουλευτές, Υπουργοί, Διοικητές Ασφαλιστικών Οργανισμών, Υπηρεσιακοί παράγοντες Υπουργείων, Δημοσιογράφοι, Σωματεία συνταξιούχων και εργαζομένων στις Τράπεζες  κ.λ.π.

Η μελέτη αυτή θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για τις περαιτέρω διεκδικήσεις μας, ιδιαίτερα μετά τις τελευταίες περικοπές, γιατί θα προσδιορίσει για πρώτη φορά, με απόλυτη ακρίβεια, το κόστος των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, όπως αυτά καθορίζονται από το καταστατικό του ΤΕΑΠΕΤΕ, όσων αποχώρησαν  από την Τράπεζα από το 2006 και μετά.

 

Πώς φθάσαμε στο μηδενισμό των αποθεματικών  του ΕΤΑΤ - ΤΕΑΠΕΤΕ

Έχει σημασία να γνωρίζουμε πώς φθάσαμε μέχρι εδώ, επειδή ποτέ δεν υπήρξε αναλογιστική μελέτη με το πραγματικό κόστος πληρωμής των ασφαλιστικών δικαιωμάτων και ποτέ δεν υπήρξαν μετέπειτα αναλογιστικές μελέτες αναθεώρησης της αρχικής οικονομικής μελέτης του 2005.

Το «Ταμείο  Επικουρικής Ασφάλισης  Προσωπικού  Εμπορικής Τράπεζας  της Ελλάδος» (ΤΕΑΠΕΤΕ), συνεστήθη με την από 25.10.1948  Συλλογική  Σύμβαση Εργασίας  μεταξύ  της Εμπορικής Τράπεζας και  του  Συλλόγου Εργαζομένων, ως Ειδικός Λογαριασμός Επικουρικής Ασφάλισης (ΣτΕ 1277/65, 1133/69, 3275/74 και  2859/82) χωρίς νομική προσωπικότητα  (ΣτΕ  2859/1982 και Α.Π.: 748/69 ,797/1990.

Σκοπός του ήταν η παροχή  στους ασφαλισμένους σε αυτό  εργαζομένους της Εμπορικής Τράπεζας μηνιαίας σύνταξης λόγω  γήρατος κ.λ.π. (πέραν των χορηγούμενων παροχών από το ΙΚΑ, φορέα κύριας ασφάλισης).

Με τις μεταγενέστερες ΣΣΕ, ήτοι τις από 12-12-1984, 11-12-1986, 2-6-1988, 29-6-1989, 1-2-1990, 12-9-1990, 25-2-1991, 20-4-1994, 12-4-1995, 28-12-1995 και  8-7-1996 συλλογικές συμφωνίες, το ΤΕΑΠΕΤΕ, κατά τα διαλαμβανόμενα στο καταστατικό του, χορηγούσε σύνταξη (προσυνταξιοδοτική παροχή), σε υποκατάσταση της κύριας ασφάλισης, στους παλαιούς ασφαλισμένους του, πριν αυτοί θεμελιώσουν δικαίωμα σε σύνταξη από το ΙΚΑ, που είναι ο φορέας κύριας ασφάλισης. Μετά τη θεμελίωση δικαιώματος και την απονομή της κύριας σύνταξης από το ΙΚΑ, το ΤΕΑΠΕΤΕ κατέβαλλε μόνο την αναλογούσα επικουρική σύνταξη.

Οι εισφορές 7,25%, που κατέβαλλαν οι ασφαλισμένοι στο ΤΕΑΠΕΤΕ, ήταν αυξημένες, κατά 140%, έναντι των ασφαλισμένων στην επικουρική ασφάλιση του ΕΤΕΑΜ (ΕΤΕΑ) με εισφορές 3%.

Οι εισφορές αυτές  υπολογίζονταν επί του συνόλου των αποδοχών, γεγονός που ανεβάζει το ποσοστό της εισφοράς  ασφαλισμένου στο 9% (ή 200% περισσότερες σε σχέση με το ΕΤΕΑΜ). Επιπλέον η Τράπεζα κατέβαλλε  εισφορά 7,50%.

Με βάση αυτή την ιδιωτικής προέλευσης συστατική πράξη,  το ΤΕΑΠΕΤΕ λειτούργησε κανονικά και με εξαιρετική επιτυχία για περισσότερα από 50 χρόνια.

Η πρώτη νομοθετική παρέμβαση ενάντια στο ΤΕΑΠΕΤΕ έγινε με το άρθρο 61 του ν. 3371/2005,  με το οποίο  ιδρύθηκε το Ενιαίο Ταμείο Ασφάλισης Τραπεζοϋπαλλήλων (ΕΤΑΤ), με σκοπούς του, μεταξύ άλλων, και την καταβολή των ποσών που αντιστοιχούν σε συστήματα προσυνταξιοδότησης που χορηγούνται στους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους και έως της συμπληρώσεως των αντίστοιχων προϋποθέσεων του ΙΚΑ. Όπως  αποδείχτηκε στην πράξη, η ενέργεια αυτή δεν είχε στόχο την ένταξη των ταμείων σε ένα ενιαίο ασφαλιστικό φορέα, αλλά εξυπηρετούσε την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων με την απαλλαγή της Εμπορικής Τράπεζας από τις ασφαλιστικές της υποχρεώσεις έναντι του προσωπικού της.

Με οδηγίες του Υπουργείου Οικονομικών και με στοιχεία που έδωσε η Eμπορική Τράπεζα, η Εταιρία Hewitt Associates εκπόνησε το 2005, ειδική οικονομική μελέτη η οποία υποεκτίμησε σημαντικά τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις της Εμπορικής Τράπεζας απαλλάσσοντάς την από εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι μια εκ των παραδοχών ήταν ότι «η μελλοντική τάση συνταξιοδοτήσεων θα γίνεται κατά μέσο όρο σε ηλικία ανώτερη κατά τρία (3) χρόνια μετά τη συμπλήρωση των ορίων ηλικίας του ΤΕΑΠΕΤΕ για τους άνδρες και κατά τέσσερα (4) χρόνια για τις γυναίκες».

Από 18-4-2006 όλοι οι τότε ενεργοί ασφαλισμένοι του ΤΕΑΠΕΤΕ υπήχθησαν στο ΕΤΑΤ και ορίσθηκε η εισφορά της Εμπορικής Τράπεζας, για την κάλυψη της οικονομικής επιβάρυνσης του ΕΤΑΤ (Ν.3455/2006), στα 377,32 εκ. ευρώ, η οποία καταβλήθηκε σε δέκα ετήσιες δόσεις. Η καταβολή των δόσεων άρχισε από τον Ιανουάριο 2005 και η τελευταία, ύψους 49 εκ. ευρώ, κατεβλήθη τον Ιανουάριο 2014.

Το 2007 ακολουθήθηκε η ίδια διαδικασία με την υποχρεωτική υπαγωγή των ασφαλισμένων και συνταξιούχων του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Προσωπικού Τραπέζης Πίστεως (ΤΑΠΤΠ) της Alpha Bank στο ETAT (Ν.3620/2007), χαρίζοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους μεγαλομετόχους της. Η εισφορά της Τράπεζας προσδιορίστηκε να καταβληθεί σε 10 ετήσιες δόσεις των 67 εκ. ευρώ και η τελευταία θα καταβαλλόταν τον Ιανουάριο του 2017.

Τα ως άνω αποθεματικά του ΕΤΑΤ/ΤΕΑΠΕΤΕ μηδενίστηκαν από το τέλος του 2014. Βέβαια, αυτό ήταν γνωστό στους εκάστοτε  αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες ότι θα συμβεί αφού:

1) Οι αρχικές παραδοχές της μελέτης (2005) δεν είχαν σχέση με τα πραγματικά δεδομένα του ΤΕΑΠΕΤΕ

2) Ακόμα και αυτές οι παραδοχές της μελέτης παραβιάστηκαν ασύστολα από την Τράπεζα μέσω των μαζικών εθελούσιων εξόδων προσωπικού για να μειώσει το λειτουργικό της κόστος και

3) Το 2010, μετά από 4 ½ έτη λειτουργίας του ταμείου και πριν ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες αθρόων εθελούσιων εξόδων εργαζομένων έγινε μελέτη για λογαριασμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.  Σύμφωνα με τη μελέτη που ολοκληρώθηκε το 2011, το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού της Εμπορικής στο ΕΤΑΤ είχε ήδη διαμορφωθεί στα 689 εκατ. ευρώ και απαιτούνταν 1,2 δισεκ. ευρώ αποθεματικά, για να καταστεί μελλοντικά δυνατή η κάλυψη των υποχρεώσεων του ταμείου (ΤΕΑΠΕΤΕ).

Οι ετήσιες δαπάνες του ΕΤΑΤ (ΤΕΑΠΕΤΕ και ΤΠΤΠ)  κατά το 2015, ανέρχονταν στο ποσό των 90 εκατομμυρίων ευρώ. Οι ως άνω υποχρεώσεις καλύπτονταν έως τότε, με βάση τους ν. 3371/2005 και 3620/2007, αποκλειστικά από εισφορά της Εμπορικής Τράπεζας και της Alpha Bank.

Με τον Ν. 4387/2016, εντάχθηκε το ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, με την αιτιολογική έκθεση να αναφέρει ότι αυτό γίνεται λόγω της  γενικότερης οικονομικής κρίσης, ενώ έχουμε την  παρακάτω δήλωση στη Βουλή, την 8.5.2016, του αρμόδιου Υπουργού :

«Πολιτικά θα ήθελα να επισημάνω εδώ ότι δεν θεωρούμε ότι έχουν απαλειφθεί οι ευθύνες των τραπεζών, οι υποχρεώσεις τους, για τη χρηματοδότηση αυτής της προσυνταξιοδοτικής ρύθμισης. Δεν  θέλουμε να επαναλάβουμε την πάγια τακτική να δημοσιοποιούνται ιδιωτικές υποχρεώσεις. Ρυθμίζουμε όπως έχει η κατάσταση κι επιφυλασσόμαστε για το μέλλον να δούμε πώς θα μπορέσουμε να ρυθμίσουμε την πολιτική αυτή εκκρεμότητα»

Με την ένταξη του ΕΤΑΤ στον ΕΦΚΑ, χωρίς αναλογιστική μελέτη για την επιβάρυνση που θα επέφερε η ένταξη αυτή, ο ΕΦΚΑ επιβαρύνθηκε με το ποσό των 70 εκατ. ευρώ, ετησίως.

Το υπολειπόμενο ποσό των 20 εκ. ευρώ ετησίως - για την κάλυψη των 90 εκατ. ευρώ των ετήσιων δαπανών 2015 του ΕΤΑΤ- επιβάρυνε τους προσυνταξιούχους των Ταμείων της Εμπορικής Τράπεζας και της Alpha Bank με νέες περικοπές στις συντάξεις, που πλέον ανέρχονται σωρευτικά σε ποσοστό της τάξεως του 50%.

Με τον τρόπο αυτό, αντί να δρομολογηθεί η αναθεώρηση των οικονομικών μελετών ένταξης των ταμείων στο ΕΤΑΤ, που θα είχε σαν συνέπεια την υποχρέωση καταβολής επί πλέον εισφοράς της Alpha Bank, μετακυλίεται η υποχρέωσή της στον Κρατικό Προϋπολογισμό (70 εκ.) και στους συνταξιούχους (20 εκ.).

Με «όπλο» τα αποτελέσματα της αναλογιστικής μελέτης, που τεκμηριώνουν το δίκαιο των διεκδικήσεών μας, ο αγώνας μας μπαίνει σε νέα φάση. Ξεκινάμε με την  παρουσίαση της αναλογιστικής, στις 19 Οκτωβρίου 2017 και προχωρούμε αγωνιστικά στο δρόμο της διεκδίκησης.

Δεν αποδεχόμαστε την κλοπή των εισφορών μας και την κατάργηση των δικαιωμάτων μας.

  

                             Για το Σύλλογο Συνταξιούχων Εμπορικής Τράπεζας

  

                                   Ο Πρόεδρος                    Ο Γ. Γραμματέας

                             Χρήστος Τσιλώνης                  Γιώργος Δέδες